Myyjä, muista ainakin nämä 3 asiaa!

Hyvän myyjän tunnistaa pitkälle asenteesta. Myyjästä huokuu itsevarmuus ja tietynlainen kunnianhimo omaa tekemistään kohtaan. Myyntitavoitteet eivät pelota vaan omat tavoitteet laitetaan entistäkin korkeammalle. Hyvä myyjä näkee ohi yksittäisen kaupan. Hän näkee lisäkaupan sekä hyvän referenssin mahdollisuuden, mikä puolestaan poikii lisää kauppoja.

Myyjän tärkeimpiä ominaisuuksia on kuunnella asiakasta ja ymmärtää tämän bisnestä. Näitä kahta asiaa asiakkaat arvostavat todella paljon. Sitä kautta luodaan luottamus ja pohja asiakassuhteelle. Myös toimialatuntemus ja tuotetietous ovat avainasemassa. Myyjän roolin onkin ennustettu muuttuvan entistä enemmän asiantuntijan suuntaan.

Kolme vuotta sitten Innokampuksella aloittanut Kalle Kyyrö ei olisi osannut
aavistaa löytävänsä oman polkunsa Account Managerin roolista. Töissä hän kuitenkin ajautui nopeasti asiakasrajapintaan projektitöiden kautta. Nykyään työnkuva koostuukin useiden Innokampuksen keskeisten asiakkuuksien hoitamisesta.

– Missään vaiheessa aikomuksissani ei ollut ryhtyä myyjäksi, mutta luonnollinen siirtymä tapahtui, kun havaitsin ottavani aktiivisen rooliin asiakasrajapinnassa projektitehtävien kautta, Kalle toteaa.

Myyjän työ ei ole kerännyt aikojen saatossa suurta arvostusta ammattina, mutta työmarkkinoilla tätä kokemusta arvostetaan sitäkin enemmän. Myynti on yrityksen tärkein osa, sillä ilman myyntiä ei ole bisnestä. Kalle kannustaakin kaikkia, etenkin nuoria, kokeilemaan myyntityötä edes kerran elämässään.

– Se on valtava oppimiskokemus. Myyjänä työskentelet useiden asiakkaiden kanssa usealta eri toimialalta, jolloin väistämättäkin opit laaja-alaisesti eri alan toimintatavoista. Sen lisäksi kasvatat verkostoasi todennäköisesti enemmän kuin missään muussa roolissa, Kalle kertoo.

Kallen 3 vinkkiä myyjille:

 1. Asiakkaan ongelmien ratkominen jo ennen tilausta

Pyri jo ensimmäisestä palaverista lähtien asettumaan asiakkaan kanssa samalle puolelle pöytää, ja pyri antamaan arvokasta sisältöä tunnistettujen haasteiden ratkaisuun. Myyjän ainut tehtävä ei ole tuottaa yritykselleen liikevaihtoa, vaan olla konsultatiivinen kumppani asiakkaalle jo ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien.

 2.  Räätälöinti

Räätälöi ratkaisusi rohkeasti jo alusta alkaen – mikäli mahdollista. Tämä pätee erityisesti palvelumyynnissä. Myyjän taitoa mitataan siinä, miten hyvin hän onnistuu rakentamaan asiakkaalle täysin räätälöidyn paketin. Jokainen asiakas ja tarve on erilainen. Mitä paremmin myyjä kuuntelee ja ymmärtää asiakkaan bisnestä, sitä paremmin hän pystyy tarjoamaan ratkaisuja asiakkaan liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Mitä paremmin tavoitteet saavutetaan, sitä todennäköisempää jatkokauppa on.

 3. Delivery.

Tästä ei suoraan voi antaa kaikkea krediittiä itse myyjälle, mutta hyvä myyjä ottaa asiakseen toimittaa asiakkaalle parhaan mahdollisen lopputuloksen. Otan itse hyvin vakavasti sen, että asiakas saa sen mitä tilaa ja enemmänkin. Usein myyjä on se henkilö, joka tunnistaa ensimmäisenä asiakkaan todelliset tarpeet. Tämän takia suosittelenkin, että jokaisessa yrityksessä myyjä on yhtäläisesti projektitiimin kanssa mukana työskentelyvaiheessa.

Kiinnostuitko myyntityöstä Innokampuksella? Etsimme jatkuvasti uusia hyvän asenteen omaavia myyjiä täydentämään innostavaa tiimiämme. Ota rohkeasti yhteyttä ja tiedustele paikoista lisää Eero Haapalehdolta puh. 050 5704080 tai laita vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen rekry@innokampus.fi 

 

Ⓒ Innokampus Oy 2016 | Kansakoulunkuja 3A, 00100 Helsinki | Y-tunnus: 2536983-2